Sondag 26 Februarie 2017

Kruie in die tuin


Ek het nie 'n kruietuin nie. Wel, nie 'n gedeelte spesiaal vir kruie nie. Wens ek het een gehad. Maar ek het darem 'n paar "kruie" hier en daar, soos Bulbine frutescens, 'n wonderlike vetplant wat vir baie doeleindes gebruik kan word. Die vars blare is vol van 'n jellie-agtige sap wat uitstekend is vir brande, blase, veluitslag, insektebyte, gekraakte lippe, aknee en koorsblare. Breek net 'n blaartjie af en smeer die jellie aan die geaffekteerde plekke.

Afrikanertjies in 'n bedding in my tuin

Afrikaners (Marigold - Tagetes erecta familie) is nog 'n blomplant wat geklassifiseer word is a krui; die blomme kan in slaaie gebruik word en die blomme en blare werk goed in potpourri-sakkies om insekte weg te hou. Kakiebos, wat ook familie van die Afrikaner is, is onmisbaar as 'n insekverdrywer. Ek trek nooit Kakiebos uit wanneer ek hulle in die tuin sien nie, ek is mal oor die reuk van die blare en die wortels beskerm die grond teen allerhande skadelike insekte.

Kakiebos in my tuin - ruik jy hoe heerlik dit ruik?!

Kappertjies tussen my Hydrangeas

En natuurlik kan g'n tuin sonder Kappertjies wees nie! Die kleurvolle eenjariges is maklik om te groei en heeltemal verniet na jou eerste plantjies geplant is, want as jy nie die blomme pluk nie, maak die plant honderde saadbolletjies wat jy kan vergader om te plant in die jare wat volg. Ek hou myne in a bottel en elke jaar plant ek dosyne, wat net nog meer sade maak.

Die blare, wat 'n effense peperige smaak het, is heerlik in slaaie en so ook die blomme. Maal die gekapte blare saam met sout, chillies en knoffel tot dit 'n smeer vorm. Voeg by souse of ander disse vir 'n heerlike smaak. Die blare is hoog in Vitamin C en is ook 'n sterk antibakteriese middel. Was die Kappertjie blomme en voeg by slaaie of poedings - dit bevat 'n heerlike soet nektar binne in.

'n Lavenetlbossie in my tuin

Laventel is ook ‘n wonderlike plant om in jou tuin te hê. Behalwe die feit dat dit pragtig blom en heerlik ruik, is daar soveel dinge waarvoor dit gebruik kan word. Ek het op hierdie oulike insekweerder resep afgekom van Naomi op suidersterre.co.za :

Bestandele
Droë laventel takkies met blommetjies.
Wit asyn.

Metode 
Breek die blommetjies van die laventel takkies af en gooi in `n bottel. Gooi dan genoeg wit asyn in die bottel om die blommetjies toe te maak en die bottel vol te maak. Laat staan eenkant vir twee weke om te trek. (Ek sit sommer van die takkies ook by wanneer ek myne maak.)

Gooi die mengsel deur `n lap om die aftreksel te kry.

Gebruik `n stukkie watte of `n kurk prop om die mengsel op die areas te plaas waar jy die muskiete wil weghou.

Laventel kan ook self opgehang word om insekte weg te hou. (Bind dit vas met ‘n mooi pers lint en hang aan jou bed se kopstuk.)


Almal van ons sukkel maar van tyd tot tyd met lastige insekte in en om die huis. Maar om op ’n natuurlike manier van dié plae ontslae te raak, is nog die beste :

• Sprinkel pepermentolie vir insekte in die huis.
• Gebruik pietersieliesap of gekneusde pietersielieblare om lastige insekte weg te hou.
• Vars óf gedroogde koljander ontmoedig insekte.
• Gedroogde gousblomblare, gemeng met kakiebos, is ’n uitstekende insekweerder.
• Sit droë salieblare in jou kaste om insekte uit te hou.
• Prakseer ’n doeltreffende inseksproei uit vlierblaaraftreksel.
• Hang sakkies droë koorskruid in jou kaste.
• Maak ’n insekweerder van kappertjiesaadaftreksel.
• Kneus marjoleinblare om insekte af te weer.
• Gooi takkies roosmaryn op die kaggel of braaivleisvuur.
• Maak ’n inseksproei van ’n gekneusde knoffelhuisie, ’n klein, gekapte ui, 1,25 liter water en 12,5 ml skottelgoedseep. Laat ’n uur lank trek voor gebruik.
• Plant sitronellamalvas, laventel en salie, of inderdaad enige plant met ’n skerp geur.


‘n Kruietuin is nie alleen ‘n aangename stokperdjie wat vir ons geld spaar nie, dit is ook goed vir ons algemene welstand. Buiten dat kruie die beste smake in al jou gunsteling disse na vore bring, is kruie ook propvol antioksidante en noodsaaklike voedingstowwe.

So, volgende op my lys is 'n kruietuin propvol Roosmaryn, Tiemie, Basiel, Pietersielie, Salie, Kruisement, Knoffel en Gemmer, net 'n paar van my gunsteling kruie.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...